Group picture of the Qii team

Hoi,
Wij zijn Qii.

Waar zijn we begonnen.

Qii is opgericht in 2015 en begonnen als start up om consumenten te helpen bij het vinden van een woning. Vanuit ons eerste kantoor in Elst (Gld) spraken we veel consumenten die op zoek waren naar een woning. Wat ons al snel verbaasde, was dat consumenten heel veel persoonsgegevens digitaal moesten delen om zich aan te melden. Door de opkomst van nieuwe privacywetgeving (AVG 2017) en een groeiend bewustzijn stelden consumenten steeds meer vragen. Worden mijn gegevens veilig opgeslagen? Wat als ik ze wil verwijderen? Wie heeft er eigenlijk toegang tot al mijn gegevens? Ook bedrijven zaten met nieuwe uitdagingen. Hoe voldoe ik aan de nieuwe wetgeving? Hoe zorg ik dat ik gegevens van klanten veilig verwerk? Hoe krijg ik zekerheid over deze gegevens?

Ons idee

Zowel consumenten als organisaties kregen steeds meer behoefte aan digitale zekerheid, alleen de tools en oplossingen om hier invulling aan te kunnen geven ontbraken. Daarom gingen we aan de slag met de volgende twee vragen:
 
1. Hoe kunnen we een product maken waarmee consumenten meer regie hebben over hun gegevens?  
2. En tegelijkertijd organisaties helpen om gegevens tijdens een online aanvraagproces veilig te verwerken?

Eind 2017 is de eerste versie van MyQii gelanceerd. Binnen een paar jaar hebben meer dan 200.000 mensen MyQii gebruikt om veilig gegevens te delen met organisaties. Hier zijn we best trots op maar we beseffen ook dat we pas net begonnen zijn.

Ons team in Arnhem bouwt elke dag aan ons product.

De toekomst van online zaken doen.

In de fysieke wereld vinden we het heel normaal dat we een portemonnee hebben met een identiteitskaart, een betaalpas en een zorgpas met persoonsgegevens. Die portemonnee helpt je om veilig zaken te doen met organisaties; je kan je identificeren bij de slijterij of notaris, je kan een bankrekening openen en met die rekening een aankoop doen bij jouw favoriete kledingwinkel.

Steeds meer van dit soort processen verplaatsen zich naar de online wereld. Je hoeft niet meer naar de bank om een rekening te openen, je bestelt steeds vaker kleding online en je kan tegenwoordig zelfs de aanvraag van je hypotheek volledig digitaal doorlopen. Daarom geloven we dat je naast een papieren paspoort een veilig digitaal paspoort nodig hebt die je samen met andere persoonsgegevens kan opbergen in een digitale portemonnee.

Waar we nu mee bezig zijn.

We geloven dat consumenten in een digitale samenleving toegang moeten hebben tot diensten waarmee ze vertrouwd zaken kunnen doen. Met Qii zijn we constant op zoek naar oplossingen die hieraan bijdragen.

De roadmap

Gegevensuitwisseling (live sinds 2017)
Met onze digitale portemonnee kan je veilig gegevens uitwisselen. Je verzamelt de gegevens eenvoudig en snel bij de bron (bijvoorbeeld bij de belastingdienst of uit je bankomgeving). Daarna kan je deze gegevens veilig delen met aangesloten organisaties.
 
Digitale identiteit (live sinds 2022)  
Om de gegevensuitwisseling nog veiliger te maken, ontwikkelen we een digitale identiteit waardoor we heel zeker zijn van wie de digitale portemonnee is. Met deze digitale identiteit kan je online identificeren als je bijvoorbeeld een bankrekening wilt openen.

Digitaal ondertekenen (live in 2023)
 
Als je online zaken doet, dan moet je vaak een overeenkomst tekenen. Dit gebeurt steeds vaker digitaal. Omdat je digitale identiteit al gekoppeld is aan je digitale portemonnee kan je straks heel eenvoudig een digitale handtekening zetten. Deze handtekening is even veilig als identificatie met je paspoort in de fysieke wereld in combinatie met een natte handtekening.  

Inloggen (live in 2023)  
Als je online zaken doet met bedrijven dan moet je meestal inloggen in een portaal of platform. Bijvoorbeeld om een reparatieverzoek door te geven aan je verhuurder of om een bestelling te doen bij een webshop. Wij zorgen dat je in 2023 veilig kan inloggen bij websites die Qii ondersteunen.  

Wil jij ook bij ons komen werken?

Wil jij een verschil kunnen maken met jouw werk? Onderdeel zijn van een team dat maatschappelijke meerwaarde biedt? Bij Qii geloven we in een onlinewereld waarin mensen en organisaties zorgeloos zaken kunnen doen met elkaar. Daar werken we dan ook samen aan, maar willen daar graag wat hulp bij!  

Meer informatie?

Nieuws.

Offline servicedesk in een onlinewereld

May 2, 2023

Bij Qii geloven wij dat persoonlijk contact de sleutel is tot het bieden van goede service en daarom zijn wij telefonisch bereikbaar voor zowel consumenten als zakelijke klanten lees hier meer over onze servicedesk.

Samenwerking Qii en zkr.

April 18, 2023

Qii en zkr. zijn verheugd om hun strategische samenwerking aan te kondigen!

De impact van MyQii op digitale gegevensuitwisseling

March 28, 2023

Dagelijks werkt Qii aan het verbeteren van het digitaal delen van persoonsgegevens tussen consumenten en organisaties. Met de MyQii app deel je als consument binnen tien minuten op een veilige manier persoonsgegevens met diverse instanties om bijvoorbeeld een hypotheek, persoonlijke lening of een huurcontract af te sluiten. In dit artikel wordt de impact van MyQii op digitale gegevensuitwisseling uitgelegd.

Betrouwbaarheid van inkomensgegevens

March 16, 2023

Om in aanmerking te komen voor een woning moeten inkomensgegevens gecontroleerd worden, lees hier meer over hoe de nieuwe dienstverlening van Qii hier mee omgaat.

Qii verwelkomt regio Drechtsteden

February 8, 2023

Qii verwelkomt regio Drechtsteden

Hoe veilig is een digitale kluis?

January 13, 2023

Lees hier voor meer informatie over een digitale kluis