Annexum start met Qii.

Bij Annexum staat de optimale huurdersbeleving centraal. Daarom is er de afgelopen tijd veel geïnvesteerd in de digitale ‘customer journey’ voor huurders. Hierin wordt het toekomstbeeld geschetst dat de huurder straks op een app kan inloggen, een woning kan kiezen en geautomatiseerd al het woningaanbod van Annexum kan zien. Verder in dit proces zou de huurder dan ook zijn inschrijving, de benodigde documenten en zijn toewijzing digitaal kunnen regelen.

Om deze digitalisering tot een succes te maken, zijn er afgelopen maanden diverse stappen gezet. Zo ook de integratie van Qii: een software plug-in die een digitale kluis aanbiedt voor de gegevens van (potentiële) huurders. Joppe de Graaf, Sales & Relations Manager bij Qii: ‘‘Qii helpt de consument om eenvoudig en snel alleen die gegevens te verzamelen die relevant zijn.’’

Minder administratie en betere informatie

Misschien herkent u het wel: u heeft zich aangemeld voor een woning en de verhurende partij verlangt allerlei documenten waarmee kan worden bepaald of u in aanmerking komt. U zoekt naar de oude doos waarin u deze documenten bewaart en stuurt ze vervolgens stuk voor stuk op. Een tijdrovend en omslachtig proces, waarvoor al enige tijd een efficiënte oplossing is.

Met de softwareapplicatie van Qii wordt de consument het zoeken naar deze papieren namelijk bespaard. Qii geeft de mogelijkheid om veilig gegevens te verzamelen met behulp van overheidsbronnen zoals de Belastingdienst, UWV en MijnOverheid. Deze gegevens kunnen direct worden opgehaald en opgeslagen in uw eigen digitale kluis waarna u direct de deelactie kan voltooien. Door dit makkelijke proces kan de consument ook sneller een reactie krijgen vanuit de verhurende organisatie.

Eenvoudig voor de consument en de organisatie

Qii heeft zowel voordelen voor de organisatie die het inpast in haar klantreis als voor de consument die het gebruikt. Groot voordeel is dat de organisatie veel sneller de reacties op een woning kan verwerken. De data die een consument aanlevert is betrouwbaar en gestructureerd waardoor er snel een selectie gemaakt kan worden van geschikte kandidaten voor een woning.

Joppe: ‘‘En de consument, die besparen we de bekende oude schoenendoos en het lang zoeken naar documenten met veel gevoelige gegevens, terwijl misschien alleen het inkomen nodig is. Wij helpen eenvoudig en snel alleen die gegevens te verzamelen die nodig zijn en zorgen dat dit veilig gedeeld kan worden met een organisatie.’’

En dat het eenvoudig is, is één ding dat zeker is. ‘‘Uit onze data-analyse zien wij dat het aanmaken van een Qii, over alle doelgroepen, gemiddeld 5 minuten in beslag neemt. Daarbij kan de consument met zijn Qii bij verschillende organisaties zijn documenten delen zonder alles opnieuw in te vullen’’, vertelt Joppe trots.

Het ontzorgen van de huurder

Samen met Annexum en beheerder Van der Linden Vastgoedmanagement, geeft Qii de huurders van de woningen bij Annexum de volledige regie over hun digitale gegevens. Van der Linden maakt gebruik van de software applicatie Eyemove. Qii is volledig geïntegreerd in deze cloud-oplossing zodat de juiste data op het juiste moment in de klantreis wordt getoond. Gemak voor de consument staat hierbij centraal.

Joppe: ‘‘De woningbranche is gebaat bij innovatieve ideeën waar de consument centraal staat. Inge Kortekaas, Assetmanager Woningen bij Annexum heeft mij laatst de nieuwe opzet gepresenteerd omtrent de digitale ‘customer journey’ van Annexum waarin de huurder op verschillende terreinen wordt betrokken en ontzorgd. Dat is heel mooi om te zien en vooral goed bedacht. Als Qii zijn wij blij dat we onderdeel mogen zijn van deze vernieuwde strategie!’’

Een volledig digitaal toewijzingsproces

De komende tijd hoopt Qii haar bronnen uit te breiden en streeft de organisatie naar de mogelijkheid om volledig digitaal te kunnen toewijzen. Qii bereidt op dit moment een integratie voor van een digitale identiteit, waarmee in de toekomst ook huurovereenkomsten kunnen worden ondertekend. Joppe: ‘‘Dat maakt Qii relevanter voor een consument en voor een organisatie. En deze identiteit voorkomt tegelijkertijd ook dat een kopie legitimatie verwerkt hoeft te worden in het proces.’’

‘‘Daarnaast zet Qii ook in op de koppeling met banken. De eerste succesvolle tests zijn reeds uitgevoerd. Wij verwachten dit begin volgend jaar te kunnen presenteren aan de markt als een volwassen oplossing!’’, aldus Joppe.